Het Ronde Tafelgesprek Handhavingsmoratorium
Rondetafelgesprek handhavingsmoratorium – gaat dit wat opleveren? Op donderdag 5 september vond het Rondetafelgesprek plaats over het handhavingsmoratorium dat...
– Fiscus gaat handhaven op schijnzelfstandigheid.
– Houd het ZZP-Beleid tijdig tegen het licht!
Al jaren worstelen we met de vraag of ZZP-ers nu wel echte zelfstandige ondernemers zijn of eigenlijk schijnzelfstandigen zijn, die als werknemers moeten worden aangemerkt.
Rechtspraak en Wetgever proberen duidelijkheid te scheppen, maar het blijft moeizaam om de relatie te duiden.
Terwijl Rechtspraak en Regering nog volop bezig zijn met het ontwikkelen van de criteria voor de meetlat waarlangs de relatie ZZP / werknemer moet worden gelegd, gaat de Belastingdienst per 1 januari 2025 weer actief handhaven en optreden tegen schijnzelfstandigheid.
Hoog tijd om deze zomer het ZZP-beleid binnen uw organisatie tegen het licht te houden en je serieus af te vragen of de ZZP-ers die soms al jaren meedraaien in de organisatie werkelijk als zelfstandige werken of eigenlijk al lang in dienst zijn.
Deliveroo-uitspraak
In de spraakmakende Deliveroo- uitspraak heeft de Hoge Raad een aantal criteria vastgesteld. Aan de hand daarvan kan worden nagegaan of er sprake is van een echte ZZP-er.
Die criteria zijn:
Vooral het criterium “inbedding in de organisatie en ”zich gedragen als een ondernemer” zijn nieuwe gezichtspunten. De Hoge Raad geeft aan deze criteria niet nader te gaan invullen.
Daarvoor is de Wetgever aan zet. Die moet inkleuring geven aan het begrip “rechtsvermoeden van een arbeidsovereenkomst”.
De vorige regering heeft met het wetsvoorstel VBAR een voorzet gedaan om het begrip ‘gezagsverhouding’. Door dit begrip wordt namelijk bepaald of er sprake is van een werknemer of een echte ZZP-er.
Volgens de VBAR wordt er op basis van een arbeidsovereenkomst gewerkt als:
én
Er moet een afweging worden gemaakt om te kijken waar het zwaartepunt ligt. Beide hoofdelementen 1 en 2 duiden op de aanwezigheid van een dienstverband. Element 3 ziet juist op factoren die het zelfstandig ondernemerschap aantonen binnen de werkrelatie.
De elementen 1 en/of 2 staan dus nadrukkelijk tegenover 3. Zijn 1 en 2 versus 3 in balans, dan wordt beoordeeld of de ZZP-er zich ook als ondernemer gedraagt buiten de betreffende arbeidsrelatie.
Naar verwachting wordt dit Wetsvoorstel ingevoerd per 1 januari 2026.
Het wordt er allemaal niet duidelijker op. Eén ding staat wel vast. Vanaf 1 januari 2025 gaat de fiscus wel weer actief handhaven en kijken of ZZP-ers binnen de organisatie wel echte ondernemers zijn of dat er eigenlijk sprake is van een verkapt dienstverband.
Werken met schijnzelfstandigen brengt grote financiële risico’s met zich mee, denk aan:
Zorg ervoor dat de organisatie voorbereid is op de komende veranderingen in ZZP-land.
Het begint bij het maken van een inventarisatie:
– welke ZPP-ers worden voor welk werk ingezet?
– Hoeveel uur werkt deze ZZP-er eigenlijk?
– Hoe lang heeft deze ZZP-er al een opdrachtovereenkomst?
Probeer aan de hand dit beeld een risico inventarisatie te maken:
– wie zijn echte zelfstandigen?
– Met welke werkenden lopen we een risico dat ze eigenlijk werknemer zijn?.
Ook is het verstandig het ZZP-beleid tegen het licht te houden en binnen de organisatie de vraag te stellen op welke manier ZZP-inzet nog passend is. Welke maatregelen moeten er worden genomen om de balans tussen werknemers en ZZP-ers bij de komende wetgeving te laten aansluiten.