Het Ronde Tafelgesprek Handhavingsmoratorium
Rondetafelgesprek handhavingsmoratorium – gaat dit wat opleveren? Op donderdag 5 september vond het Rondetafelgesprek plaats over het handhavingsmoratorium dat...
Schijnzelfstandigheid is een groeiend probleem in verschillende sectoren, waaronder de zorg. Maar wat betekent dit precies? Je praat over schijnzelfstandigheid wanneer iemand als zzp’er werkt, maar eigenlijk ‘functioneert’ als een werknemer in loondienst. Deze groep zzp’ers heeft vaak dezelfde verplichtingen, werktijden en verantwoordelijkheden als reguliere werknemers. Maar zonder de bijbehorende voordelen zoals bijvoorbeeld sociale zekerheid en pensioenopbouw. Zorg dus als ondernemende zorg-zzp’er dat je je onderscheid van de werknemers in loondienst. En dus niet wordt gezien als ‘schijnzelfstandige’…
Het wetsvoorstel Vbar (Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden) en de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) zijn allebei bedoeld om schijnzelfstandigheid onder zzp’ers aan te pakken. De Wet DBA verplicht opdrachtgevers en zzp’ers om hun arbeidsrelatie goed te beoordelen. Op dit moment wordt het wetsvoorstel Vbar verder uitgewerkt. Het voorstel beoogt nog duidelijker te maken wanneer iemand als zzp’er kan werken of als werknemer moet worden gezien. Zo moet een ‘echte zzp’er’ bijvoorbeeld kunnen aantonen dat hij of zij meerdere opdrachtgevers heeft en (voldoende) ondernemersrisico loopt. Beide regelingen zorgen voor meer zekerheid en bescherming voor zowel zzp’ers als opdrachtgevers.
Handhaving op grond van de Wet DBA is vrij snel na intreding in de ijskast gezet. De Belastingdienst heeft controles aangekondigd om schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Dit uitstel eindigt per 1 januari 2025. Geen tijd meer te verliezen dus en ervoor te zorgen dat je als zorg-zzp’er de zaken op orde hebt.
De Belastingdienst speelt een belangrijke rol bij het handhaven van de regels rondom schijnzelfstandigheid. Met de nieuwe maatregelen uit het wetsvoorstel Vbar krijgt de Belastingdienst duidelijkere regels om controles uit te voeren en overtredingen op te sporen. Dit betekent dat er strengere inspecties komen op de werkrelaties tussen zzp’ers en hun opdrachtgevers. Als zzp’er in de zorgsector moet je je dus bewust zijn van de regels en criteria om schijnzelfstandigheid te voorkomen.
Wordt schijnzelfstandigheid geconstateerd? Dan kan de Belastingdienst zowel de opdrachtgever als de zzp’er forse boetes opleggen. En worden naheffingen opgelegd voor niet-betaalde loonheffingen en premies. Zorg dus dat je als zzp’er goed op de hoogte bent van de geldende criteria en leef deze na.
Voor de zzp’er in de zorg is het belangrijk om te weten hoe je schijnzelfstandigheid voorkomt. Hieronder volgen enkele stappen en tips om dit te bereiken:
In ons artikel ‘Belangrijk voor zzp’ers’ volgens de Belastingdienst’ vind je alle zaken waarop de Belastingdienst controleert op een rijtje. Verdiep je hierin! En let er bij het accepteren van opdrachten op dat je voldoende zelfstandig en onafhankelijk kunt werken met zo min mogelijk sturing vanuit de opdrachtgever. Dan is het risico op vervelende discussies met de Belastingdienst het kleinst.
Door dit te volgen, toon je je zelfstandigheid aan en verminder je het risico om gezien te worden als schijnzelfstandige. Het is essentieel om op de hoogte te blijven van de wet- en regelgeving, vooral nu met de naderende wijzigingen in het wetsvoorstel Vbar. Zeker met het oog op de handhaving van de Balastingdienst op schijnzelfstandigheid per 1 januari 2025.
bron: solopartners mei 2024